dinsdag 17 augustus 2010

Eten van 'eigen' terrein.



Met een wat vertraagde start (nasleep van jicht) een meer dan heerlijk weekend in Groningen gehad. Marco was mee, en naast dat dat erg gezellig is, hebben we nog redelijk wat werk verzet. Hout gezaagd en gekloofd, gekookt op open vuur en gebbqd, van die dingen.

Daarnaast bezit hij een onnoembare schat aan natuurkennis. Hij heeft me weer eens extra alert gemaakt op de rijkdom van het terrein. Alleen al qua eetbare bomen staat er veel: diverse appels en peren, pruimen, vlierbessen maar ook walnoten, tamme kastanje, eikels, beukenootjes, vlierbessen, bramen etc. Daarnaast veel bruikbare (on?)kruiden zoals brandnetel (thee en soep) en nog véél meer. Dat wordt dus veel recepten opzoeken!

Ook staan er wat bomen die (ook s'winters) eetbare zoetstof aanmaken, keepje in de stam, bakje eronder en prima in koffie of gerechten. Ik dacht de berk en de esdoorn ofzo, nog maar ns navragen voor ik mezelf vergiftig. :-D

Ennnn... zeer veel paddestoelen. Hij had er een aantal geplukt en daar heeft ie een zeldzaam lekkere soep van gemaakt. Ik dacht geen groot liefhebber te zijn van paddestoelen maar ze zijn echt verrukkelijk.


Uit de natuurgids van de anwb ook wat kruipers en vliegers opgezocht, van gewone vlieg tot de runderdaas, schapenhorzel en schorpioenvlieg. Insecten blijken dus niet alleen irritant (de stekers) maar met name erg boeiend.

Op de terugweg een paar zeer nuttige boekjes gekocht om mijn gegroeide interesse te voeden. Bij de anwb: "Heilzame planten", "Paddestoelen van Europa" en de onmisbare "Natuurgids".

Naast gezelligheid dus wederom een aantal nuttige en leerzame dagen.
Het wordt alleen maar leuker!!!

4 opmerkingen:

  1. Ton, uiteraard wil ik mijn zeeeer extensieve kennis van Nederlandse flora... althans, de boeken daarover, je wel ter beschikking stellen. Ik zal thuis even in m'n bibliotheek duiken. Ben tenslotte als bosbouwer opgevoed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Praktisch: Als jij erop uitgekeken raakt, kan je je jurt in ieder geval aan Marco verhuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Ton,

    Naast vergiftiging door de verkeerde boom: paddenstoelen is ook iets waar je behoorlijk kennis van moet hebben. Dus die paddenstoelensoep: don't try this at yurt, zonder eerst een gedegen ANWB-gids over de paddenstoelen te hebben bestudeerd.

    Goed om te lezen dat je het steeds leuker vindt worden :-)

    Groetjes,

    Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb nog een paar goede leerzame boeken die misschien van pas komen.......

    Ahoi Pipi

    BeantwoordenVerwijderen